Tema 1: Värderingar

Att skapa en gemensam värdegrund är centralt för att stödja utvecklingsarbetet inom er idrottsförening. Genom att enas kring värderingar som respekt, inkludering och rättvisa kan ni lägga grunden för en hållbar och positiv idrottskultur. Då föreningen har en uttalad och välkänd värdegrund, är det viktigt att regelbundet återvända till den. Detta skapar samtidigt utrymme för dialog och reflektion kring era gemensamma värderingar.

Learning Café -metoden

För att samla era medlemmar och främja en meningsfull dialog om föreningens värderingar kan ni arrangera en träff där ni använder er av Learning Café-metoden. Denna metod skapar en avslappnad miljö där deltagarna diskuterar olika teman i smågrupper, vilket bidrar till en trygg och välkomnande stämning.

Syftet med Learning Café är att främja gemensamt lärande, dela erfarenheter och stärka sammanhållningen inom föreningen. Metoden passar särskilt bra när flera frågor behöver diskuteras eller när ni vill skapa en informell atmosfär där alla känner sig bekväma att dela sina tankar och perspektiv.

Genom att använda Learning Café-metoden kan ni på ett inkluderande och engagerande sätt fördjupa samtalen kring föreningens värdegrund, stärka medlemmarnas delaktighet och forma en gemensam vision för framtiden – en vision som speglar mångfald, respekt och samhörighet.

Learning Café

Förberedelse och material

Material som behövs:

  • Tre stora pappersark (till exempel bordsdukar av papper eller blädderblock).
  • Minst tre pennor (en för varje station).
    Två pennor i olika färger per deltagare (alternativt kan deltagarna använda två olika sorters klistermärken för att markera sina prioriteringar i den sista fasen av övningen).
  • Kaffe, te och eventuell annan servering för att skapa en trevlig atmosfär.

Innan övningen: Skapa stationer

  • Placera tre bord eller stationer i utrymmet, ett för varje tema.
  • Lägg ett stort papper och en penna vid varje station.
  • Skriv ett tema på varje pappersark. Här är förslag på teman:
    • Nuläge: Vad fungerar bra i vår idrottsförening?
    • Call to Action: Vad kan vi omedelbart börja göra för förändringar i vår verksamhet för att främja likabehandling? Vilka åtgärder är prioriterade för kommande säsong?
    • Parkeringsplats: Vilka långsiktiga frågor behöver diskuteras vidare? Hur vill vi att vår verksamhet ska se ut om 5 år?
Learning Café steg-för-steg

Introduktion:

  • Presentera metoden och målen för diskussionen. Klargör att alla bidrag är värdefulla och att deltagarna kan anteckna sina tankar, idéer och åsikter på pappret.

Gruppindelning och stationer:

  • Dela in deltagarna i tre mindre grupper (5 –10 personer/grupp beroende på gruppstorlek).


Diskussion och anteckningar:

  • Varje grupp börjar vid en station där ett specifikt tema finns nedskrivet (nuläget, call to action eller parkeringsplatsen).
  • Deltagarna har 15-20 minuter för diskussion per station.
  • Deltagarna diskuterar stationens givna temat och skriver ner sina tankar och idéer direkt på pappret.


Rotation:

  • När tiden är slut roterar grupperna till nästa station.
  • En person från den tidigare gruppen stannar kvar vid stationen för att i korthet sammanfatta den tidigare diskussionen för den nya gruppen.
  • Deltagarna fortsätter diskussionen och bygger vidare på föregående grupps anteckningar.


Läsning och prioritering:

  • När alla grupper har besökt alla stationer, låt deltagarna gå runt en sista gång för att läsa de samlade anteckningarna.
  • Be dem prioritera genom att rösta (markering med klistermärken, post-it-lappar, färgpennor etc) de åtgärder de anser är viktigast för organisationen.
  • Röstningen sker individuellt och görs genom att använda olika färgpennor, överenskomna symboler eller färgkodade post-it-lappar

Sammanställning och presentation:

  • När röstningen är klar, samla alla deltagare och gå igenom resultaten tillsammans. Detta möjliggör ett brett idéutbyte och en gemensam förståelse av frågorna som diskuterats.
  • Identifiera de anteckningar som fått flest röster och skapa en sammanfattande åtgärdsplan baserad på dessa.
  • Exempel på en åtgärdsplan som resultat av learning cafe-metoden finns här.
  • Presentera resultatet och diskutera de nästa steg för att omvandla idéerna till handling.

Metoden främjar inte bara ett brett idéutbyte utan bidrar också till en gemensam förståelse och tydliga prioriteringar för framtiden.


Anpassning till gruppstorlek
Övningen fungerar bäst för 10–30 deltagare. För mindre grupper kan ni minska antalet stationer eller förlänga diskussionstiden. För större grupper kan fler stationer läggas till eller deltagarna delas in i flera parallella grupper.