E-sport skolmästerskap

Vad spelas: Rocket League
När: 14.11-7.12.2022 Se noggrannare spelchema här. Anmälan öppen 1-31.10.2022
Var: Discord och Epic Games
För vem: Grundskolor åk 4-6, grundskolor åk 7-9
Hur många: Ett lag skall bestå av tre spelare samt en reservspelare. Laget bör bestå av både flickor och pojkar.
Pris: 50 € / lag

Anmäl här!

Turneringen förverkligas i samarbete med VISU gaming.

Skolmästerskapen i
e-sport hösten 2022

Mästerskapen spelas i två tävlingsklasser, grundskolor årskurs 4-6 samt grundskolor årskurs 7-9. Max två lag per enhet/skola kan delta. Laget bör bestå av både flickor och pojkar.

Anmäl Här!

Skolmästerskapen i e-sport är tillbaka och kommer hösten 2022 att avgöras i två klasser, grundskolor årskurs 4-6 samt grundskolor årskurs 7-9. Alla spel spelas på distans.

Informationspaket om turneringen

  • Årskurs 4-6
    • Kvalmatcher 14-16.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Kvaldag 1 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 2 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 3 går fyra bästa lagen till kvartsfinal
    • Kvartsfinaler 17.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • De åtta lag som kvalat deltar och fyra bästa går till semifinal
    • Semifinaler och final 7.12, plats enligt skolans arrangemang
  • Årskurs 7-9
    • Kvalmatcher 21-23.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Kvaldag 1 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 2 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 3 går fyra bästa lagen till kvartsfinal
    • Kvartsfinaler 24.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • De åtta lag som kvalat deltar och fyra bästa går till semifinal
    • Semifinaler och final 7.12, plats enligt skolans arrangemang

Kommunikation

Under speldagarna sköts kommunikationen mellan spelare, ansvarig lärare och arrangören på plattformen Discord. Minimi 1 person från varje lag måste vara online på Discord under speltillfällena. Här kommuniceras allt om spelscheman, vem som gått vidare, vem som skall spela när, inloggning till dagens spel, snabba ändringar, frågor och svar mm. Varje lag har även egna “rum” där man kan chatta, ha videokommunikation eller streama sina egna matcher.

Matcherna spelas under skoltid, precis som andra skolmästerskap. Eleverna/Studerande kan använda antingen egna datorer/spelkonsoler eller skolans datorer. Den ansvariga läraren behöver alltid vara inloggad och närvarande på plattformen när matcherna spelas. 

Spelet vi spelar är samma som sist, dvs. Rocket League. Spelet har en åldersgräns på 3 år och är därför lämpligt för skolelever att spela. Spelet är ett fotbollsspel, men med fordon istället för spelare. Vi spelar spelet med 3 mot 3. Därav behöver varje lag ha tre spelare och en reservspelare. Laget bör bestå av både flickor och pojkar. 

Totala uppskattade speltiden för ett lag är ca 10 timmar fördelat på alla speldagar. En match räcker 1-2,5 timmar beroende på hur jämna matcherna är.

Krav på utrustning

Spelen kan genomföras på egna eller skolans datorer ifall programmet “Epic Games” kan installeras och datorn uppfyller följande minimikrav:

Operativsystem: Windows 7 (64 bit) eller nyare (64 bit) Windows OS.
Processor: 2.5 GHz Dual-core.
Minne: 4 GB RAM.
Grafik: NVIDIA GeForce 760, AMD Radeon R7 270X, or better.
DirectX: Version 11.
Nätverk: Bredbandsuppkoppling
Minne: 20 GB tillgängligt utrymme
Hörlurar med inbyggd mikrofon

Epic Games måste installeras på deltagarnas maskiner. Inne i Epic Games laddas spelet Rocket League ner (kostnadsfritt).

Spelet har även stöd för så kallad “cross-platform play”, dvs spelaren kan delta via spelkonsoler som PS4, Xbox One, Steam och Nintendo Switch. Deltar man via någon av de här konsolerna behöver man kolla att spelet är uppdaterat till senaste version samt att “cross-platform play” är aktiverat. Behöver även noteras att “in-game voice chat” samt “typed chat” inte fungerar över de olika plattformarna, samma gäller köpa och sända “items”.

VARFÖR SPELAS SKOLMÄSTERSKAP I E-SPORT? 

Precis som all annan sport stärker den samhörigheten och utvecklar lagandan i en grupp. Deltagarna får nya erfarenheter som stärker deras personligheter och välbefinnande. E-sporten kan även bidra till att höja studiemotivationen och därmed öka medelvitsorden i klassen. E-sporten utvecklar en rad viktiga egenskaper såsom kommunikation, ledarskap och bemötande. 

Precis som i all annan sport är respekt inom idrotten viktigt, och ett schysst bemötande och vårdat språk är A och O. Rent spel likaså tillämpas inom e-sporten. 

E-sporten är en växande gren. Varje år skapas fler och fler möjligheter att att skapa sig en proffskarriär inom branschen. Kompetenser som är viktiga inom e-sporten är programmering, streaming, innehållsproduktion samt ledarskap. 

Genom att du som lärare uppmuntrar dina elever/studerande att delta i skolmästerskapen kan vi t.o.m. förhindra drop-out och utanförskap i klassen. Här kan eleverna/studerande träffa nya kompisar och det blir roligare att komma till skolan. 

För mera information

Jeanette Harf
Svenska Finlands Skolidrottsförbund
jeanette.harf@idrott.fi
+3585060400
www.idrott.fi