Lekdagen 26.4.2025 – Den aktiva utelekens betydelse för små barn

För både pedagoger och föräldrar är det viktigt att förstå hur stor betydelse utelek och rörelse har för små barns utveckling. Att få vara ute, leka och röra sig fritt. Ibland även under ledning av en vuxen. Detta skapar fantastiska möjligheter för barn att växa både fysiskt, psykiskt och socialt. Utelek är inte bara något roligt att göra – det är en viktig del av barns lärande och hälsa.

Fysisk aktivitet och hälsoeffekter

Barn har ett naturligt rörelsebehov, och när de får möjlighet att röra sig i utemiljö utvecklas både styrka, motorik, balans och koordination. Studier visar att barn som rör sig regelbundet mår bättre, sover bättre och har lättare att koncentrera sig. Att vara utomhus innebär också att barn får dagsljus, vilket är viktigt för dygnsrytmen och för produktionen av D-vitamin – något som stärker både skelett och immunförsvar.

Utevistelse minskar också stress och skapar en känsla av lugn. Naturen och den öppna miljön ger utrymme för rörelseglädje och utforskande, där varje barn får använda sin kropp på sitt eget sätt. Det är en positiv kontrast till stillasittande aktiviteter inomhus, som ofta dominerar barnens vardag idag.

Sociala fördelar med ledda lekar

Utelek i grupp skapar rika tillfällen för barn att öva på viktiga sociala färdigheter som samarbete, kommunikation och konfliktlösning. Här får barnen turas om, lyssna på varandra och hitta gemensamma lösningar – alla grundläggande delar i att utveckla empati och tryggt samspel.

När leken dessutom leds av en vuxen – till exempel en pedagog som organiserar en rörelselek eller ett samarbetsspel – får barnen extra stöd att inkluderas och delta på lika villkor. Ledda lekar ger struktur och trygghet, särskilt för barn som annars har svårt att ta plats i den fria leken. Det kan också vara ett bra sätt att introducera nya lekar, regler och sociala strategier som barnen sedan kan ta med sig in i den fria leken.

Sammanfattning

Som pedagog eller förälder kan man tillsammans skapa förutsättningar för att utelek och rörelse blir en naturlig del av barnets vardag. Genom att visa entusiasm, vara delaktig och skapa variation i aktiviteterna, hjälper vi barnen att upptäcka glädjen i att röra sig, leka och samarbeta.


Utelek och ledda aktiva lekar är en ovärderlig del av små barns vardag. De gynnar både fysisk och psykisk hälsa, stimulerar motorisk utveckling och främjar socialt lärande. Genom att ge barn regelbundna möjligheter till rörelse och gemenskap utomhus lägger vi grunden för ett hälsosamt och balanserat liv – både nu och i framtiden.


Här en rörelsesång:
Huvud, axlar, knä och tå,

Huvud, axlar, knä och tå – knä och tå.
Ögon, öron, kinden klappen får
Huvud, axlar, knä och tå – knä och tå.

Huvud axlar mage lår, rumpan går.
Huvud axlar mage lår, rumpan går.
Ögon, öron, kinden klappen får.
Huvud axlar mage lår, rumpan går.

Vidrör de kroppsdelar som sjungs, ev kan man stegra hastigheten när man sjunger den flera gånger. Text skriven av Karl-Axel Elmquist efter en äldre amerikansk folkmelodi

Läs mera om Lekdagen 26.4 här.





Eva-Lotta Backman

+358 50 524 9624
eva-lotta.backman(a)idrott.fi

Kategorier:
Allmänt