Kampanjer

Höj konditionen, förbättra din muskelstyrka, ämnesomsättningen och hjärtkapaciteten. Vilka goda skäl att hålla kroppen i trim.

Den sista oktober avslutas vår kampanj 2000-tramparna där deltagarna samlat cyklade kilometrar genom vårt system. Totalt har deltagarna cyklat närmare 70 000 km tillsammans.

Den första november startar vi en ny kampanj, 500-klubben. I den kampanjen skall deltagarna samla skidade eller skrinnade kilometrar. Eftersom snömängden varierar väldigt mycket beroende på var man befinner sig i landet går det också bra med rullskrinnade kilometrar. 

500 klubben pågår mellan den 1.11.2018 och 30.4.2019. Bland alla deltagare lottar vi ut fina priser under kampanjens gång. 

Deltog du i 2000-tramparna kan du använda samma konto men bara byta kampanj. Är du ny användare kan du registrera dig antingen med hjälp av ditt Facebook- eller Google-konto eller skapa ett helt nytt konto med din e-postadress.

registrera dina
skidade och skrinnade kilometrar

På vår kampanjsida kan du enkelt registrera dig, antingen med en e-postadress eller t.ex. Facebook. Därefter kan du mata in dina prestationer. Som medlem kan du följa med din utveckling, och hur du ligger till procentuellt i förhållande till målsättningen och hur andra har deltagit.

Gå till kampanjsidan

Föredrar du att manuellt fylla i dina prestationern på en blankett, kan du ladda ner den här. Skicka sedan in den ifyllda blanketten till oss, senast 15.5.2019. 


Hoppa upp på cykeln och sätt i gång en positiv kedjereaktion i såväl kropp som själ!

2000 tramparna är en cykelkampanj där målet är att cykla 2000 km mellan 1 maj och 31 oktober 2018. Du kan enkelt registrera dina prestationer på webben, och följa med både egna och hela kampanjens kilometerutveckling. Logga in på sidan kampanjer.idrott.fi och börja registrera dina cyklade kilometrar. Bäst passar sidan att använda i mobil eller på pekplatta. 

Cykelträning är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim. Det bästa är att cykling inte belastar kroppen på samma sätt som löpträning. Så har du till exempel problem med dåliga knän eller övervikt är cykling en skonsam motionsform. Du kan själv fritt välja åktempo när du cyklar. I den här kampanjen kan alla vara med oavsett konditions- och styrkenivå, ålder och kön.

Bland alla som uppnår 2000 cyklade kilometrar lottar vi ut en Helkama Jopo Cruiser.

registrera dig och dina cyklade kilometrar

På vår kampanjsida kan du enkelt registrera dig, antingen med en e-postadress eller t.ex. Facebook. Därefter kan du mata in dina cyklade kilometrar. Som medlem kan du följa med din utveckling, och hur du ligger till procentuellt i förhållande till målsättningen och hur andra har deltagit. 

Gå till kampanjsidan
Goda skäl att börja cykla

Cykelträning är ett utmärkt sätt att hålla kroppen i trim. Det bästa är att cykling inte belastar kroppen på samma sätt som löpträning. Så har du till exempel problem med dåliga knän eller övervikt är cykling en skonsam motionsform. Du kan själv fritt välja åktempo när du cyklar. I den här kampanjen kan alla vara med oavsett konditions- och styrkenivå.

När du cyklar ökar ämnesomsättningen och hjärtkapaciteten, du arbetar med hela kroppen. Regelbunden träning ger många hälsosamma effekter konditionen förbättras, du får frisk luft och syreupptagningsförmågan förbättras och andningen blir lugnare, hjärtmuskulaturen stärks. Då du tränar regelbundet minskar också risken för åderförkalkning och hjärt-kärlsjukdomar.

Genom att cykla regelbundet blir du smidigare och rörligare, vilket gör att risken för skador minskar väsentligt. Dina muskler blir starkare och mer uthålliga samtidigt som kaloriförbränningen ökar.

Starkare muskler – lägre puls

Genom att cykla tränar du underkroppens alla stora muskelgrupper. Inte minst tränar du några av kroppens största muskler: lårens framsidor och sätesmusklerna, vilket gör cykling till en perfekt konditionsträning.

Genom att cykla tränar du musklerna som ställer krav på hjärtat att pumpa runt mer blod, vilket gör hjärtat både större och uthålligare. Det betyder i sin tur att prestationen förbättras både när du arbetar och när du vilar. Genom regelbunden träning kommer din vilopuls också att sjunka med tiden.

Cykelträning startar en positiv kedjereaktion: Blodcirkulationen förbättras. Du får mer syre och näring till musklerna, andningen förbättras. Musklerna blir starkare och uthålligare, och det blir lättare att hålla vikten. Du kan äta det du vill eftersom ämnesomsättningen ökar drastiskt. Immunförsvaret förbättras och risken för hjärt-kärlsjukdomar minskar.

Cykling är skonsamt för kroppen

Jämfört med andra motionsformer är cykling en populär motionsform. Cyklingen ger en jämn belastning utan våldsamma stötar upp genom kroppen. Leder och muskler utsätts för klart mindre förslitning. Och slutligen utmärker cykling sig genom att vara ”tidlös”. Alla kan vara med – unga som gamla.

Så kommer du i gång med cykling

Även om du inte har ambitioner att bli elitcyklist kan cykeln vara både transportmedel och ditt eget privata friluftsmotionscenter. Börja med att bli kompis med din cykel och så är det bra att investera i en cykelhjälm.

Om du inte är en van cyklist, kommer du snabbt igång genom att göra korta små cykelturer i närområdet, sedan om möjligt kan du t ex cykla till och från jobbet. Bor du långt ifrån din arbetsplats så kan du kanske ta cykeln till stationen eller busshållplatsen så att det blir några kilometer morgon och kväll. Låt inte vädret begränsa ditt cyklande. Är du rätt klädd är turen inte obehaglig även om regnet vräker ner.

Efter hand som du och cykeln blir vänner kan du ge dig i kast med fler och längre cykelturer. Då är det lättast att börja med längre turer över helgen. Finns det roliga sevärdheter i området, kan det vara skoj att sätta upp mål. Det viktigaste är att komma i väg och ge sig tid att njuta av naturen, den friska luften och motionen. Har du barn kan ni göra fina turer tillsammans.

För mera information
Eva-Lotta Backman

Motionschef

+358505249624
eva-lotta.backman(at)idrott.fi