Finalspelen i skolmästerskapen i e-sport avgjordes på Olympiastadion

Fredag 10.12 var det spänning i luften i hela Svenskfinland när skolmästerskapen i e-sport avgjordes. I den sex timmar långa livesändningen på Yle Arenan kunde man följa med semifinaler, brons- och finalmatcherna i klasserna grundskolor årskurs 4-6, grundskolor årskurs 7-9 samt andra stadiet. Det är andra gången som skolmästerskapen ordnas av Svenska Finlands Skolidrottsförbund. 

Den här gången genomfördes finalspelen som en hybridmodell där en del av skolorna deltog på plats på Olympiastadion, och en del av skolorna på distans. Yle Watt direktsände hela finaldagen och programmet finns att ses i efterhand på Yle Arenan. 

I klassen grundskolor årskurs 4-7 var det Norra Korsholms skola som tog hem vinsten i höstens turneringen. Silvermedaljen knep Södra Paipis skola från Sibbo. Bronset togs om hand om av Rökiö skola från Vörå.

I klassen grundskolor årskurs 7-9 var det Donnerska skolan från Karleby som var vassast i finalen som spelades mot Ådalens skola från Kronoby. I bronsmatchen var det två lag från Ekenäs Högstadieskola som spelade om medaljen, och det var deras första lag som drog det längsta strået. 

I andra stadiet var det ytterst hög nivå på spelet där Prakticum tog en välförtjänt vinst. På andra plats kom Axxells första lag. Bronset gick till gymnasiet Lärkan i Helsingfors. 

Totalt deltog 37 lag från 21 skolor i turneringen som pågick mellan 8.11-10.12.2021

“Vi är glada att kunna hänga med i tiden och erbjuda en meningsfull aktivitet för skoleleverna och studerande i dessa tider. Att dessutom kunna ordna en hybridlösning där lagen under ett direktsänt final-evenemang fick möjlighet att göra upp om medaljer på nyrenoverade Olympiastadion gjorde tävlingen extra speciell. Skolmästerskapen är viktiga för den finlandssvenska gemenskapen och att vi får en möjlighet att samlas kring en hobby eller intresse som är viktig för dagens unga.

Benjamin Harf, koordinator för skolmästerskapen i e-sport på Svenska Finlands Skolidrottsförbund

Spelet Rocket League som spelas i lag på 3 mot 3 är ett fotbollsspel med en boll modell större som skall fås in i motståndarens mål med hjälp av olika bilar. Under kvalmatcherna var det bäst av tre matcher som gällde och i brons- och finalmatcherna var det bäst av fem matcher som avgjorde spelet.

Grundskolor årskurs 4-6

1:a plats Norra Korsholms skola
Isabella Söderback
Jimi Kaustinen
Rasmus Forsberg
Sebastian Siegfrids

2:a plats Södra Paipis skola
Alfons Iseger
Aurora Kivimäki
Elias Sariola
Lucas Souranto

3:e plats Rökiö skola
Arvid Sandvik
Birk Rex
Jesper Mantere
Philip Kullas

4:e plats Bonäs-Vestersundsby skola
Adrian Dahlgård
Juni Jungell 
Maximilian Brunell
Noah Koivukangas

Grundskolor årskurs 7-9

1:a plats Donnerska skolan 1
Lucas Wikström
Reetta Vikamaa
Veeti Rastio
Willem Bergrooth

2:a plats Ådalens skola 1
Alex Kroksjö
Elias Grannabba
Mea Hästbacka
Noah Skuthälla 

3:e plats Ekenäs högstadium 1 
Angelina Saari
Axel Sandbacka
Elias Heinämaa
Emilia Jääskeläinen

4:e plats Ekenäs högstadium 2
Angelina Saari 
Hanna Kapanen
Jonah Svenskberg
Lucas Högberg

Andra stadiet 

1:a plats Prakticum
Jimmy Räsänen
Joakim Hyttinen
Neela Korhonen
Rasmus Träskelin

2:a plats Axxell Utbildning Ab 1
Cessan Dahlstedt
Isak Vuorio
Milton Fältmarsch
Oliver Gustafsson

3:e plats Gymnasiet Lärkan 2
Hugo Boman
Kira Edgren
Linus Seger
Melvin Slotte

4:e plats Axxell Utbildning Ab 2
Amiar Ali Abid
Elin Holmberg
Rasmus Lindström
Sebastian Espensen

För mera information

Benjamin Harf, koordinator för skolmästerskapen i e-sport
Svenska Finlands Skolidrottsförbund
+35850 60 500
benjamin.harf@idrott.fi

Jeanette Harf

Ansvarig för kommunikation, marknadsföring och evenemang
+35850 60 400
jeanette.harf@idrott.fi

Kategorier:
Allmänt Skolidrott