Finlands Svenska Idrott och Folkhälsans Förbund samarbetar kring motionskampanjen Aktiv året om. Kampanjens syfte är att uppmuntra till rörelse under alla årstider, och speciellt under kampanjmånaderna mars, juni och november. 

Räkna motionspoäng

Under kampanjmånaderna mars, juni och november gäller det att vara fysiskt aktiv och samla samt fylla i motionspoäng. Ett motionspoäng = 30 minuter motion. All fysisk aktivitet räknas, också vardagsmotionen. Det behöver inte vara 30 minuter i ett sträck, man kan plussa ihop motionsminuter under hela dagen. Deltagarna väljer själv sin målsättning under kampanjmånaden, allt från 20 poäng (=10 timmar) till över 90 poäng (=45 timmar). 

Delta i motionskampanjen

Du kan delta i kampanjen antingen genom att notera dina motionspoäng på nätet via www.motionskampanj.fi eller genom att dagligen fylla i dina poäng i en papperskupong (länk nedan). Du kan välja att delta enbart under en kampanjmånad eller under alla tre månader. Använder du papperskupongen ska du klippa ut den ifyllda kupongen längs den streckade linjen och posta den i ett kuvert genast efter varje e kampanjmånad till:

Folkhälsans Förbund, Aktiv året om,
Rådhusgatan 25, 65100 VASA

Motionskupongen hittar du HÄR. Du kan printa ut den och använda den för att fylla i dina poäng.

Utlottning av fina vinster

Fyller man i motionspoängen på nätet deltar man automatiskt i utlottningen av priser. Deltar du i kampanjen genom att fylla i papperskupongen bör du minnas att posta den varje kampanjmånad för att du ska delta i utlottningen. Efter varje kampanjmånad den 15:e utlottas fina vinster bl.a. ett presentkort till en sportaffär värt 100 EUR.

De som deltar i alla tre kampanjmånader har chansen att vinna en av huvudvinsterna – tre presentkort á 500 EUR!

Kampanjer ökar motivationen!

Genom att delta i kampanjer känner man sig mer motiverade och delaktiga.
HÄR hittar du vinterinspiration.

Inspirationsföreläsning 18 maj 2022

-> Materialet till alla föreläsningarna hittar du HÄR

Alla kan motionera, men på olika sätt. Vad betyder anpassad motion? och för vem är det? Var hittar man information för anpassad motion och var finns naturstigar man kan besöka.   Lotta Nylund, projektledare.

Kom igång med motionscykling! Vad bör man tänka på när man cyklar? hur belastar vi musklerna rätt. Det handlar om cykling som motionsform och cykling och också med familjen.
Jette Timgren, sakkunnig i fysisk aktivitet och återhämtning.

Utomhus och sommaraktivitet! Kroppen är gjord för att röra på sig. Niclas tipsar om roliga och enkla motionsformer under sommarhalvåret. Vilka muskelgrupper som är viktiga att tänka på och hur du så mångsidigt som möjligt skall röra på dig. Niclas Wiitala, hälsocoach och personlig tränare

För mera information

Eva-Lotta Backman

+358 50 524 9624
eva-lotta.backman(a)idrott.fi