Nyheter

Tillbaka

Motionsaktiviteter i olika former borde höra till allas livsstil. Människan är gjord för att röra på sig, och det är någonting som får oss att må bra.

av Jeanette Harf den 14.12.2017
(läst av 2575 besökare)

Det är livsfarligt att sitta stilla

Det finns mängder med forskning kring fysisk aktivitet och alla visar på att den påverkar många olika biologiska och fysiologiska system i kroppen samtidigt, det vill säga ger multifaktoriella effekter.

Det finns stark evidens för att ökad fysisk aktivitet ger positiva hälsoeffekter och de som når den rekommenderade aktivitetsnivån har sannolikt en bättre livskvalitet.

Enligt rekommendationerna i UKK:s motionskakan borde vi under veckan röra på oss sammanlagt 2,5 timmar i rask takt eller ansträngande i 1,25 timmar. Utöver det här behöver man öka sin muskelstyrka och förbättra sin koordination och balans åtminstone två gånger i veckan.

Många har lite erfarenhet av mångsidig motion

Dagens samhälle blir allt mer inaktivt. Motion är inte längre en naturlig del av mångas vardag, vilket leder till att varje individ måste ansvara för sitt eget motionerande.

Idrott och motion är obligatoriskt i grundskolan, men efter det allt mer valbart och många väljer lätt bort det i stället för mera krävande skolämnen. Detta bidrar lätt till att då många kommer ut i vuxenlivet har de väldigt lite erfarenhet av mångsidig motion, om de inte på sin fritid utövat någon motionsgren.

Vi vet att idrott och motion är populära fritidsintressen. Men hur mycket motionerar vi? Vilka idrotter ägnar vi oss åt? Hur mycket tävlar vi? Är det någon skillnad mellan olika åldrar eller mellan kvinnor och män?

Trappan istället för hissen

Det finns så oändligt med olika motionsformer att välja mellan. Allra viktigast är att hitta en motionsform man trivs med och kan njuta av att få utöva. Bäst är ju om det är en motionsform som inte sliter på kroppen, utan där musklerna får arbeta och hjärtat slå.

En rörlig livsstil är då man kan hitta de små tillfällen där man kan få in lite extra vardagsmotion. Att ta trappan istället för hissen har fungerat förr och det gör det fortfarande.

Utbudet av motionsgrenar ökar hela tiden och tillfällen där man erbjuds möjlighet att “prova på” dyker upp allt oftare. I dag finns det många som kan vägleda dig som motionär.

Många företag har personliga tränare, men det finns också många föreningar som nu allt mer satsar på motionsverksamhet för personer i olika åldrar. Utbudet på motionsaktiviteter har mångdubblats på en kort tid.

Julklapp i form av motion

Finlands Svenska Idrott har utarbetat två julkalendrar, där man varje dag får sträcka på sig eller höja pulsen. I julkalendern som riktar sig till småbarn ges varje dag en sprallig rörelse som stärker barnens grovmotorik.

I julkalendern för vuxna förevisas varje dag en tänjningsövning, som stärker kroppens mobilitet och flexibilitet. Även om man inte utför övningen just då, är målet att få inspirationstips på vad man kan göra för att höja pulsen eller hur man skall göra för att tänja sina muskler.

Oberoende ålder behöver våra muskler töja på sig, för att kroppen skall må bra. Det bör finnas balans mellan musklerna i kroppen, så att agonister och antagonister kan jobba jämnt. Vår kropp blir helt enkelt sned om det till exempel finns obalans mellan rygg och magmuskler.

Finlands Svenska Idrott vill att du i år ger en julklapp till dig själv i form av tid för motion och fysisk aktivitet. Det är en investering i ditt välmående som du inte kommer att ångra.

Dela gärna med dig av dina motions- eller rörelsestunder under julhelgen och hashtagga dem med #julmotion och #idrottfi så får vi sällskap av varandra.

En riktigt God Jul och ett underbart motionsår!

Eva-Lotta Backman-Winquist
Enhetschef
Finlands Svenska Idrott

 FSI på Facebook

 

 FSI på Twitter

FSI på Instagram

FINLANDS SVENSKA IDROTT r.f.

Nokiavägen 2-4
00510 Helsingfors
FINLAND

telefon: 0207309290 (växel)
e-post: info(AT)idrott.fi
FO-nummer: 0211087-9