E-sport skolmästerskap

Vad spelas: Rocket League
När: Se noggrannare spelchema här
Var: Discord och Epic Games
För vem: Grundskolor åk 4-6, grundskolor åk 7-9 samt andra stadiet
Hur många: Laget skall bestå av tre spelare samt en reservspelare. Laget bör bestå av både flickor och pojkar.
Pris: 50 € / lag

Turneringen förverkligas i samarbete med VISU gaming.

Anmälan öppen

Mästerskapen spelas i tre tävlingsklasser, grundskolor årskurs 4-6, grundskolor årskurs 7-9 och andra stadiet. Max två lag per enhet/skola kan delta. Laget bör bestå av både flickor och pojkar.

Anmäl era lag senast 29.10.2021

Vårens skolmästerskap i e-sport var en succé och många har frågat när följande kommer att arrangeras. Vi har glädjen att meddela att vi det här läsåret arrangerar inte bara ett utan två skolmästerskap i e-sport, ett nu i slutet av hösten och ett på våren då finalerna spelas i samband med Stafettkarnevalen. Vi trappar även upp i antal serier samt att semifinaler och finaler kommer att spelas i form av ett e-sportsevent på Olympiastadion i Helsingfors. Vi hoppas att inga restriktioner sätter stopp för det. Nedan följer info om höstens mästerskap.

Informationspaket om turneringen

Vi har läst era svar från utvärderingen av första skolmästerskapen i e-sport och förbättrat upplägget på basen av responsen. Skolmästerskapet hösten 2021 kommer att spelas i tre serier, årskurs 4-6, årskurs 7-9 och andra stadiet. Spelupplägget är följande:

  • Årskurs 4-6
    • Kvalmatcher 8-10.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Kvaldag 1 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 2 går två bästa lagen till kvartsfinal
      • Kvaldag 3 går fyra bästa lagen till kvartsfinal
    • Kvartsfinaler 11.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • De åtta lag som kvalat deltar och fyra bästa går till semifinal
    • Semifinaler och final 10.12, Olympiastadion i Helsingfors
  • Årskurs 7-9
    • Rankingmatch 24.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Alla lag går vidare till kvartsfinal men bracketen skapas på basen av resultatet
    • Kvartsfinaler 25.11 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Alla åtta lag deltar och fyra bästa går till semifinal
    • Semifinaler och final 10.12, Olympiastadion i Helsingfors
  • Andra stadiet
    • Rankingmatch 2.12 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Åtta lag går vidare till kvartsfinal och bracketen skapas på basen av resultatet
    • Kvartsfinaler 3.12 kl. 13:00, plats enligt skolans arrangemang
      • Åtta lag deltar och fyra bästa går till semifinal
    • Semifinaler och final 10.12, Olympiastadion i Helsingfors

Under speldagarna sköts kommunikationen mellan spelare, ansvarig lärare och arrangören på plattformen Discord. Minimi 1 person från varje lag måste vara online på Discord under speltillfällena. Här kommuniceras allt om spelscheman, vem som gått vidare, vem som skall spela när, inloggning till dagens spel, snabba ändringar, frågor och svar mm. Varje lag har även egna “rum” där man kan chatta, ha videokommunikation eller streama sina egna matcher.

Matcherna spelas under skoltid, precis som andra skolmästerskap. Eleverna/Studerande kan använda antingen egna datorer/spelkonsoler eller skolans datorer. Den ansvariga läraren behöver alltid vara inloggad och närvarande på plattformen när matcherna spelas. 

Spelet vi spelar är samma som sist, dvs. Rocket League. Spelet har en åldersgräns på 3 år och är därför lämpligt för skolelever att spela. Spelet är ett fotbollsspel, men med fordon istället för spelare. Vi spelar spelet med 3 mot 3. Därav behöver varje lag ha tre spelare och en reservspelare. Laget bör bestå av både flickor och pojkar. 

Totala uppskattade speltiden för ett lag är ca 10 timmar fördelat på alla speldagar. En match räcker 1-2,5 timmar beroende på hur jämna matcherna är.

Krav på utrustning

Spelen kan genomföras på egna eller skolans datorer ifall programmet “Epic Games” kan installeras och datorn uppfyller följande minimikrav:

Operativsystem: Windows 7 (64 bit) eller nyare (64 bit) Windows OS.
Processor: 2.5 GHz Dual-core.
Minne: 4 GB RAM.
Grafik: NVIDIA GeForce 760, AMD Radeon R7 270X, or better.
DirectX: Version 11.
Nätverk: Bredbandsuppkoppling
Minne: 20 GB tillgängligt utrymme
Hörlurar med inbyggd mikrofon

Epic Games måste installeras på deltagarnas maskiner. Inne i Epic Games laddas spelet Rocket League ner (kostnadsfritt).

Spelet har även stöd för så kallad “cross-platform play”, dvs spelaren kan delta via spelkonsoler som PS4, Xbox One, Steam och Nintendo Switch. Deltar man via någon av de här konsolerna behöver man kolla att spelet är uppdaterat till senaste version samt att “cross-platform play” är aktiverat. Behöver även noteras att “in-game voice chat” samt “typed chat” inte fungerar över de olika plattformarna, samma gäller köpa och sända “items”.

VARFÖR SPELAS SKOLMÄSTERSKAP I E-SPORT? 

Precis som all annan sport stärker den samhörigheten och utvecklar lagandan i en grupp. Deltagarna får nya erfarenheter som stärker deras personligheter och välbefinnande. E-sporten kan även bidra till att höja studiemotivationen och därmed öka medelvitsorden i klassen. E-sporten utvecklar en rad viktiga egenskaper såsom kommunikation, ledarskap och bemötande. 

Precis som i all annan sport är respekt inom idrotten viktigt, och ett schysst bemötande och vårdat språk är A och O. Rent spel likaså tillämpas inom e-sporten. 

E-sporten är en växande gren. Varje år skapas fler och fler möjligheter att att skapa sig en proffskarriär inom branschen. Kompetenser som är viktiga inom e-sporten är programmering, streaming, innehållsproduktion samt ledarskap. 

Genom att du som lärare uppmuntrar dina elever/studerande att delta i skolmästerskapen kan vi t.o.m. förhindra drop-out och utanförskap i klassen. Här kan eleverna/studerande träffa nya kompisar och det blir roligare att komma till skolan. 

För mera information

Benjamin Harf
Svenska Finlands Skolidrottsförbund
benjamin.harf@idrott.fi
+3585060500
www.idrott.fi