Drömmarnas motionsdag 10.5

Drömmarnas motions dag kommer igen! Var med!

10 maj arrangeras Drömmarnas motionsdag runtom i Finland. Målet är att så många som möjligt kan motionera under dagen. Var med och skapa verksamhet. Aktivera fler och skapa motionsevenemang under dagen. Alla evenemang registreras HÄR

I år utmanar Finlands Svenska Idrott dig att ta 10 000 steg. Ju mer du rör på dig, desto bättre är det för hälsan. Det är ingen skillnad om du tar 10 000 steg på en gång eller gör kortare promenerar under dagen. 10 000 steg motsvarar ungefär 6 km.

Ta trappan istället för hissen, stig av en hållplats tidigare, gå ut med grannens hund.

Hur registrerar du dina steg? De flesta smarttelefoner har appar som kan också användas som stegräknare. Har du en pulsmätarklocka med inbyggd stegräknare är det väldigt enkelt.

Registrera dina
10 000 steg

Var med i vår utlottning av motionsprylar!

HÄR

Vad skall jag tänka på under dagen?

Variation är alltid bäst, använd backarna i närheten för att öka utmaningen. Intervaller där du ändra farten ger mångsidig träning. Välj den träningsform du trivs bäst med!

Vad händer i kroppen när du rör dig?

Att gå 10 000 steg påverkar kroppen på många sätt.

  • Din puls och ämnesomsättningen ökar. Hjärtat och lungorna blir starkare. Hjärtfrekvensen ökar, ditt hjärta är stort som din knytnäve och består av fyra hålrum. Hjärtat är viktigt för att pumpa runt syre i kroppen. När du rör på dig pumpas blodet snabbare runt och pulsen ökar. Blodet cirkulerar snabbare. Du kan känna din puls med två fingrar på halsen eller på din handled. Du räknar lätt ut din puls genom att räkna hur många slag ditt hjärta slår under 15 sekunder och tar det gånger 4. Vilopulsen brukar normalt var mellan 60-80 slag/min, den påverkas förståss av ålder och kondition. Arbetspulsen ökar vid träning till 140-200 slag/minut.
  • Din kropp blir bättre på att reglera blodsockret och risken att drabbas av typ 2- diabetes minskar.
  • Du stärker din benbyggnad, muskler och ligament.
  • Du blir piggare och gladare av att röra på dig.
  • Din vikt hålls stabil.
  • Din matsmältning och tarmar fungerar bättre av rörelse och motion.
  • Med regelbunden motion är det lättare att ha bra sömnvanor.
  • Kroppstemperaturen höjs, när du tränar ökar kroppsvärmen, överloppsvärmen kommer ut ur kroppen via Hudens blodkärl, avdunstning (Svett), kroppstemperaturen höjs.
  • Andningen blir djupare och snabbare, via lungorna andas vi in syre, som är livsviktigt för kroppen. I lungorna finns alveoler där syret transporteras från lungorna till blodet. Lungorna är kroppens avgasrör och vi andas ut koldioxid.